OFICIÁLNÍ JEDNOTNÁ KLASIFIKACE UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ ČR
Věděli jste, že v České republice si mohou hotely a penziony přiřadit počty hvězdiček dle svého uvážení, a proto se vám může stát, že nejste spokojeni s kvalitou jejich služeb? Na těchto stránkách se můžete seznámit s Oficiální klasifikací ubytovacích zařízení ČR - Hotelstars, která určuje ubytovacím zařízením kritéria pro daný počet hvězd. Díky jednotným kritériím tak certifikované hotely pod značkou Hotelstars garantují stejný rozsah služeb a vybavení napříč 21 evropskými zeměmi. Jako hoteliér se můžete vydat cestou transparentnosti a pokud tyto řádky čtete jako host, pak se můžete při výběru certifikovaných zařízení na hvězdy spolehnout.
ČASTO KLADENÉ DOTAZY Klasifikaci hotelů provádí Asociace hotelů a restaurací ČR.
Kontrola
Klasifikaci hotelů provádí Asociace hotelů a restaurací ČR.
Oficiální jednotná klasifikace vznikla původně ve spolupráci AHR ČR a UNIHOST, Sdružení podnikatelů v pohostinství, za podpory Ministerstva pro místní rozvoj a České centrály cestovního ruchu CzechTourism.
Marketing / značka
V ubytovacích zařízení dané kategorie, která se přihlásí k podmínkám daným certifikací ubytovacích zařízení a splní požadované podmínky. Může být používána v rezervačních systémech, hotelových průvodcích, webových stránkách, sociálních sítích, domácích (vlastních) prospektech, inzerátech a seznamech ubytovacích kapacit,...atd.
Kategorie / zvláštní formy
Superior označuje uvnitř nějaké kategorie špičkové podniky, které mají znatelně více hodnotových bodů než potřebují. K dosažení tohoto vysokého počtu bodů, potřebuje hotel zpravidla zvlášť vysokou nabídku služeb. "Pocitově" a kvalitou vybavení a služeb též musí odpovídat vyšší třídě.
Systém
Česká klasifikace hotelů je koncipována jako dynamický systém. Průběh klasifikace je průběžně sledován, vyhodnocován, náměty jsou zaznamenávány a shromažďovány v souladu s rozvojem hotelového průmyslu a ve spolupráci s dalšími členskými zeměmi Hotelstars Union. Kritéria byla naposledy aktualizována v roce 2021.
NOVINKY Pro hotely, restaurace i návštěvníky
Neváhejte a certifikujte se, hvězdy vám přinesou:
Zvýšení zisku - zákazníci reagují zpravidla na kvalitní
ubytování opakovanou návštěvou, prodloužením délky pobytu a nebo pozitivním
doporučením svému okolí a to včetně sociálních sítí. Tyto faktory vedou ke
zvyšování zisku
Snižování nákladů – Odpovídající kvalita a úroveň znamenají
snižování nákladů spokojených s častými reklamacemi od nespokojených
zákazníků
Lepší konkurenceschopnost – Úroveň a kvalita ubytovacího zařízení je
jedním z nejdůležitějších rozhodovacích faktorů zákazníků, kde a jakým
způsobem stráví svůj volný čas, či jaké služby využijí a v jakém rozsahu
Rozlišení - Jednotné hvězdy napříč evropským trhem
poskytují všem hostům orientaci a deklarují stejné vybavení a úroveň. Tato
zařízení jsou také rozlišena na mnohých národních i evropských online portálech
(např Tripadvisor, GIATA).
Hotelstars Union (HSU) přijímá nová hotelová klasifikační kritéria
Udržitelnost, personální výzvy i pokračující digitalizace a automatizace hotelového odvětví - to byly tentokrát hlavní hnací síly pravidelného procesu revize kritérií vytyčených pro klasifikaci hotelů. Nová kritéria vstupují v platnost v lednu 2025.
Budapešť, 24 . dubna 2024. Valné shromáždění unie Hotelstars Union (HSU), evropského sdružení pro harmonizovanou klasifikaci hotelů, dnes schválilo nový soubor kritérií i odpovídající bodový systém pro udělování hvězdiček. Kritéria hotelové klasifikace, která jsou výsledkem spolupráce všech 21 členských zemí, jsou každých pět až šest let revidována s cílem dále je rozvíjet a modernizovat v souladu s potřebami hostů i trhu. Tím se zajišťuje, aby standardy držely krok s měnícími se požadavky i dynamikou odvětví pohostinství.
„Po necelých dvanácti měsících intenzivní práce jsme úspěšně dokončili aktuální proces revize katalogu kritérií HSU. Proces dosažení shody a harmonizace stanovisek všech členských asociací HSU byl složitou operací, která si vyžádala značné úsilí i spolupráci. V tom je však zároveň síla našeho systému, neboť náš proces postupující „zdola nahoru“ je zárukou toho, že jej budou akceptovat jak hosté, tak i hoteliéři“, zdůraznil Markus Luthe, Prezident HSU, když děkoval všem účastnickým zemím za jejich konstruktivní práci.
Nový klasifikační katalog, který vychází z našeho závazku prosazovat udržitelnost, efektivitu a spokojenost hostů, byl zeštíhlen z 247 na 239 kritérií. Některá zastaralá kritéria byla odstraněna, zatímco u jiných došlo k jejich konsolidaci tak, aby se celý systém zjednodušil. Například pro splnění zvýšených hygienických požadavků byla doplněna taková doporučení pro čištění matrací, která prodlouží jejich životnost, což má pozitivní dopad na udržitelnost. Kromě toho se v zájmu podpory udržitelnosti již na pokojích nemusí povinně objevovat takové položky, jako jsou šicí potřeby či soupravy na leštění obuvi. Další výměny ložního prádla a ručníků jsou nabízeny pouze na žádost hosta. Hotely mohou získat body navíc, pokud sledují svoji uhlíkovou stopu dle mezinárodních standardů. V rámci řešení nedostatku pracovních sil v celé Evropě byly zkráceny povinné provozní hodiny recepcí a pokojové služby. Do nových kritérií byla rovněž začleněna digitalizace v podobě plně automatizovaných služeb přihlašování k pobytu i odhlašování z pobytu, což může nahradit služby recepce s obsluhou, zejména v kategoriích 1* a 2*. Stále častěji se také používají samoobslužné kiosky. Ty jsou nyní zahrnuty do nových čtyřhvězdičkových kritérií, ve kterých se takto mohou z ekologických důvodů nahradit minibary, maxibary i pokojová služba.
„Při revizi kritérií používaných pro klasifikaci hotelů jsme brali v úvahu nejen chystanou legislativu EU týkající se odpadů z obalů či greenwashingu, ale také udržitelnost jako takovou, stejně tak jako nedostatek zaměstnanců či rozšiřující se digitalizaci i automatizaci jakožto hnací síly působící v hotelovém odvětví. Tento přístup dává našim hotelům od jedné do pěti hvězdiček jistotu, že budou moci na těchto kritériích v příštích pěti letech stavět,“ vysvětlil pan Luthe a doplnil, že členské země HSU mají nyní termín nejpozději do 1. ledna 2025 na to, aby katalog uvedly v platnost na národní úrovni.
HOTELSTARS V DENÍKU METRO
Dnes mohli Pražané najít v deníku Metro článek o důležitosti certifikace
Hotelstars, touto cestou se snažíme projekt Hotelstars podpořit a šířit
tak povědomí, že každá hvězda nemusí být pravá. Jsme rádi, že díky
dotaci od Ministersta pro místní rozvoj můžeme přispět k informovanosti
veřejnosti a zvýšit tak i kvalitu ubytovacích služeb v ČR.Podívejte se na článek v deníku Metro i vy: https://e.metro.cz/#strana=6